Jan 27, 2012

ini tidak mungkin berlaku..

persoalan2 yang aku fikirkan semalam sampai ke pg td bila aku tengok cermin.. yang ni bukan persoalan yang berkaitan dengan cerita sumpahan kum-kum yang baru kuar wayang tu ye.. ni memang tiada kena mengena dengan movie tu...

semalam bila aku tengok cermin kan, aku terfikir, besar sangat ke aku ni? ni gara-gara ada yang kata aku "sihat". aku dah tanya mak aku, adakah aku ni dah bertambah gemuk, tp mak aku jawab simple je.. "kalau ko rasa seluar ko dah x muat, maknanya ko dah gemuk la tu".. masih lg dia meninggalkan tanda tanya tu kat aku.. memang diakui la, majoriti seluar- seluar aku hampir2 tak muat, tp aku msh jugak xnak mengakui nya. xnak mengaku yang selamanya ni aku plu menukar saiz seluar. ohhh, tidak!!!!!!!!!!!!!! ini tidak mungkin berlaku...

dan semalam tertanya-tanya lagi, adakah tulang kita akan membesar sejak kita meninggalakn sekolah menengah. sebab rasanya, aku ni sudah jauh membesar dari saiz aku time aku sekolah rendah dulu. adakah tulang-temulang aku yang membesar, @ lemak serta daging-daging aku yang bertambah??? ohhhh, tidak!!!!!!!!!!!!! mungkinkah ini yang berlaku...

dan sekarang, merangakap azam tahun baru aku, aku nak menguruskan badan, espicially bahagian perut aku.. sebab perut aku mmg buncit sgt2.. pakai baju pun dah nampak x cantik. kena pakai baju yang besar2 supaya perut tu x nampak terkeluar. ohhhh, tidak!!!!!!!! sudah susah nak bergaya kalau terusan macam ni...

sekarang aku giat mencari tips-tips untuk menguruskan badan, untuk membuat perut nampak flat semula. habis semua aku search, google, youtube.. tq tq, sekurang- kurang ya ada juga yang memberi jalan camne nak menguruskan badan.

*ciri-ciri berat badan anda bertambah
1) bila anda merasakan seluar baju anda sudah sendat dengan anda. bukan seluar baju tu yang
mengecut, tp anda yang sudah mengembang.
2) bila anda tengok cermin n nampak badan anda sudah tidak ada shape lg. hampir2 lurus
semuanya... lekokan yang ada, cuma sedikit je yang tinggal.
3) bila anda merasakan anda ingin mengurangkan makan, sudah mula melakukan senaman.

*cara-cara mengurangkan berat badan
1) sudah semestinya control makan. pastikan kalori yang hendak masuk dalam badan tu kurang
dr yang korang nak keluarkan. ni pasti berkesan.
2) korang bersenam lah.. kalau kawal makan je, lambat proses penurunan berat badan tu.
3) boleh juga dapatkan alternatif tambahan spt makan pil pengurus badan, sapu losyen untuk
menguruskan badan kat bahagian yang berlemak (kalau yang menambah 2 3 kg tu, x perlu
kot nak makan pil @ sapu losyen)
4) banyakkan lah makan buah-buahan, sayur- sayuran n air masak..

ok. semua ciri- ciri yang ada kat atas tu terjadi pada aku, mb ciri-ciri kegemukan yg terjadi pada org lain. lain pulak. n cara- cara tu, tu la cara-cara yang aku praktikkan. x taw la berkesan ke tidak. yang aku tahu, yang paling berkesan untuk menguruskan badan ni iaitu x payah makan. kalau rasa lapar minum air, makan cracker @ bread. lam masa sebulan korang boleh bnyk kehilangan lemak. ni selalu terjadi pada aku masa aku kat universiti dulu. hujung sem je mesti aku kurus cekeding sbb x cukup budget. tp sekarang ni, rasa susah nak menahan lapar... x tahan kalau x makan, tu yang aku semakain gemuk.... oh no....

Nov 4, 2011

khas untukmu DIVA Schaza Zedane

ok, ini isu panas yg ada dlm fb aku. smalam aku buka fb, kuar cita DIVA schaza zedane.rata2 fren aku post pasal entry nya yg dipost nya dalam blog n twitter. alu la aku mok tauk juak apa yg dipost nya sampai isu nya mmg panas. sampai ada yg gelar nya racist, buta sejarah, banggang n mcm lg la. tp bila aku nak baca entry nya, dah sik da post nya yg hangat ya. tp arini, dpt juak la printscreen gmbr entry nya yg fren aku post kat fb. dapat juga la aku taw serba sedikit tentang ketidakpuasan hatinya duduk kat sarawak ni.

salam schaza zedane, saya orang sarawak, bekas pelajar unimas, baru je grad oct lepas. yg penting yg u kena tau, saya bukan islam. tp, kwn2 saya masa d unimas, sume islam. kalau x caya boleh check, ada lg yg sekarang ni sem akhir d unimas. majoriti kwn saya dr semenanjung. selama 3 thn bersama, x pernah sekali saya dengar dorang komplen pasal BAHASA SARAWAK, malah dorang sudi belajar bahasa sarawak sampai sekarang ni dah mahir dah klaka sarawak. n what wrong with u? kalau u xnak blajar sekalipun, tp jgn lah sampai nak kutuk2 bhs org. this is sarawak, kita orang hidup berbilang kaum. kaum2 yg tinggal di sini lebih banyak dr yg ada d semenanjung. i guess la.. tp xpernah pun kaum2 lain nak mengata bahasa kaum lain. kita org hidup aman damai. sekali lg AMAN DAMAI.


mmg, sebelum saya baca entry u, sebelum saya baca twitter u. saya terfikir, mgknkah apa yg u post itu sekadar luahan perasaan u yg x slesa duduk di sarawak ni. kalau ya, saya rasa saya akan berasa kasihan kepada u, tetapi telahan saya salah. ternyata kenyataan anda mmg panas, ya bukan gik luahan perasaan tetapi mengecam, memberontak n mmg patut la dorang sume penggil u banggang, buta sejarah.

n pasal kenyataan u yg x puas ati, kena tinggal menyewa kat luar, kata ada 8 kolej tp x cukup nak menampung pelajar, seriously, u mmg outdated. u buta ka apa, u x tengok ke yg kolej alamanda tu tengah direnovate. n u tahu, berapa ribu plajar yg boleh tinggal di situ kalau alamanda tu x direnovate? seriously, i mmg panas dengan kenyataan2 u tu.. xkan u nak unimas mengutamakan student dari semenanjung untuk tinggal di kolej. itukan bias, meng'anak tirikan student. meskipun student semenanjung diutamakan, tp kalau perangai macam hantu mcm u ni, pun x guna. buat semak kolej tu je. uni lain pun guna sistem merit kalau nak still duduk kat kolej tp x bising mcm u pun. kalau u nak senang, berehat, baring2 atas bed, mmg la u xkan dapat merit lebih. uni buat mcm tu, sbb nak student dia aktif. tu barulah dpt memperkasakan siswazah.


n lagi, unimas ambik intake student lebih ramai dr thn2 yg lepas, itu pun untuk memeriahkan unimas. untuk lebih bersaing dengan uni yg lain. kalau u rasa, ada uni lain nak ambik u as a student dorang, pegi ja la, supaya xda org yg berfikiran mcm u tu duduk unimas. lg lama, lg besar peratusan keracist'san u tu. lebih baik u blah, tu pun kalau ada uni lain nak offer u course dorang. kalau guna back door tu, its unfair.

yg paling aku xleh nak trima, boleh dia kata sarawak ni xda roti. dekat desa ilmu tu berlambak roti. ada TAKA, ada SHin CHAN, cuma gradinia je yg xda. ada sebenarnya, tp u kena cari. kat certain tempat je yg ada jual.

kalau u x dapat nak trima cabaran duduk kat tempat org, duduk kat negeri org, lebih baik u jgn kluar rmh u yg dekat shah alam tu. u terperuk je kat dalam bilik, grenti u xkan face this all of challenges.


p/s: agama, kaum, dan bahasa adalah amat sensitif. so, watch out before u start talking. n lg, kat malaysia ni bebas nak menganut apa2 agama, so jgn panggil yg bukan muslim tu kafir, we all not 'kafir' even though kami bukan muslim.

jd sekarang mesti ko rasa ko BRAVO sgt kan????