Mar 20, 2010

pengorbanan

melihat kepada keadaan sekeliling, bnyk sangat pengorbanan yg telah dilakukan oleh kita.. baik pengorbanan kecil mahupun besar. tanpa disedari kita bnyk mengorbankan diri kita. pengorbanan yg ikhlas kita lakukan, tp pernahkah org yg menerima pengorbanan kita itu menghargai nya?

tanpa disedari juga, org lain bnyk berkorban untuk kita.. kita banyak menerima, kurang berterima kasih, tidak menghargai. esok lusa kita lupa yg kita banyak berhutang pengorbanan dengan org lain. lebih2 lg, apabila berlaku pengaduhan dalam hubungan.

ibu bapa dengan anak2
antara kawan2
pasangan kekasih
adik beradik.

terus terlupa yg orang2 ini banyak berkorban untuk kita, juga terus mereka terlupa akan pengorbanan kita..

melihat pengorbanan ini dr sudut pasangan kekasih, bnyk berlaku di sekeliling kita..
kalau bukan anda dan pasangan anda, mesti juga terjadi di kalangan kawan2 anda. pengorbanan diperlekehkan..

aku melihat sendiri di sini, si lelaki sanggup berkorban apa saja untuk si perempuan. perempuan nak topup, terus dibelikan, takut susah nak berhubung. perempuan nak nampak cantik, terus dihadiahkan set pencuci wajah @ alat make up mahal, nak tunjuk rasa sayang. girlfriend rasa lapar, sanggup blanja, even diri sendiri dkt bilik makan megi. ikat perut, jimat blanja semata2 kerana girlfriend.

aku juga melihat di sini, apa saja sanggup dipinjamkan kerana rasa sayang. itulah teman sehidup semati konannya jadi barang ku barang mu jua. yg ada kereta pinjamkan kereta, even kereta itu mak bapak yg bayar. xda laptop, pinjamkan laptop, even dkt bilik, pinjam laptop kawan..

aku melihat sendiri di sini, si lelaki memegang payung untuk si perempuan, menyandang beg si perempuan walhal, dia juga mambawa beg nya sendiri, menyenduk nasi untuk si perempuan dan juga membayar harga makanan. terus aku rasa sakit hati, beginikah rasa sayang? sayangkah begitu? bukan kah juga lelaki itu membenarkan dirinya diperbodohkan oleh teman wanita nya sendiri, sehingga beg teman wanita nya pun sanggup dia bawa, menyenduk nasi untuk teman wanitanya?

yang berkorban ikhlas melakukan nya, tp adakah yg menerima itu juga tahu menghargai nya. sudah diteliti apa yg kita penuhi itu bukan semata untuk memenuhi kesempatan pasangan kita? tidak, kita tidak pernah tahu perkara ini. biasa, kita berkorban untuk org yg kita sayang. kita buta sebab rasa sayang kita. andainya, teman yg konannya soulmate kita meninggalkan kita setelah kita dihisap kering, baru celik semula.. baru kita tahu betapa bodohnya kita.

ohh, my god.. buka mata dan buka minda rakan2 kita ini. cukup berkorban benda2 itu untuk pasangan anda.. apa2 sahaja boleh terjadi.. ya benar, dalam setiap pehubungan ada give and take, tp berpada2 lah. berbelanja mengikut kesesuaian, jgn sampai mengabaikan kepentingan diri sendiri. ni bukan doa, tp just refreshing untuk diri kita. sama lah kita munasabah sendiri.. buat apa pentingkan org lain sedangkan kita juga masih serba kekurangan.

note:
sangat2 berterima kasih kepada kwn2 ku disini, terutama rin, yg bnyk menghabiskan masa denganku. gelak bersama. kritik bersama, gossip bersama. tp, takut melihat dia bila dia badmood.

sangat2 berterima kasih juga kepada maz, dia bnyk sponsor aku movie2 simpanannya, juga selalu meringankan langkah kaki nya dtg ke bilik ku, x pernah lg dengar dia meninggikan suara. selamba nya dia..

sangat2 berterima kasih juga kepada teman2 yang lain..

2 comments:

  1. wakakak...tawww takut bila rin jd rimau..kwang3...

    ReplyDelete
  2. pengorbanan harus di bayar untuk mendapat sebuah kejayaan... adakala harus di bayar dengan harga yg mahal...kadangkala dengan harga yang ciput..

    ReplyDelete