Jan 12, 2010

bila aku terkenangkan..

masih aku ingat lg time aku kecik2 dulu.. time tu sekolah rendah lg. waktu ptg smentara nak menunggu minum ptg kat dewan makan, ktarang men masak kat tepi bilik generator. masa tu xda elektrik lg. tu yg ada bilik generator. tp rasa2 nya lam tahun 1998 @1999 kot bru ada elektrik. tu pun kalu x silap. ingat lg time tu, periuknya tin sardin yg dikutip dr longgokkan sampah. sayurnya rumput n garamnya pasir. huhu.. best gak, time tu dah dok hostel. dr primary 1 lg pun dah dok hostel.x penah rasa sunyi pun. ptg ahad je mesti dah balik hostel. best.. rasa nak alami pengalaman tu lg. tamat primary 6, sambung lg ke sm.

mula2 tu x best sgt, x kenal ramai org. tp, bila dah lama2, cam dah lupa dunia. tu time aku dulu la. dr form 1 samapi la ke form 5, rasa enjoy sgt terutama masa form 4 n form 5. mmg lupa dunia sungguh2 la.. main je ngan kawan. bila time blajar mlm, sembang je.. haa, aku ingat lg time kelas tambahan matematik time aku form 3. penah skali tu mengantuk dan latihan x siap. apa lg, kena hukum la.. huhu, ada la beberapa member yg ikut sama kena hukum. kumpul sampah keliling kelas. mak oii, malunya. tp result ok gak pmr. huhu

sampai la masa aku nak spm, pun masih tak sedar2 lg. main je. boleh lak time mggu exam spm, ktrang men judi.. syyhh, ni rahsia.. sesapa yg kenal aku ni, xyah la ceta ngan org len. tu zaman jahiliah aku dulu. hihi.. result spm aku xda arr bagus sgt tp nasib baik la smuanya xda yg gagal. kalau x, menyesal x sudah.. tp menyesal gak la dpt result cam tu. kalau la aku blajar ngan lebih rajin, mesti lg gempak resul aku. tu pun jika ada "kalau". tp apa leh buat, nasi dah jd bubur. nasib baik la aku pat masuk form 6.

tu pun dulu aku xnak g sambung form 6. trus nak masuk u kalau boleh. tp kena paksa gak masuk form 6 sbb smua permohonan kena tolak. apply uitm, poli, maktab, matrix, fuuhh, smuanya kena reject. nak tak nak, kena la aku dok kat bangku sekolah smula, blajar lam kelas. jeles gak ngan kawan2 yg pat g uitm.

rasanya slps cti merdeka la, dpt surat tawaran dr uitm. dpt smbg stdy kat uitm kota samarahan. tp, yaa, ada tp nya. surat tu dah x berguna. masa tok mengconfirmkan yg aku trima tawaran dorang dah pun berlalu. sedih gila time tu. rasa terkilan sangat x penah g cek surat kat post office. tu la padahnya, terlepas dah pluang. smggu 2 juga la aku berkabung mengingat tawaran yg terlepas. hmm.. tu kisah dulu2..

pas aku sembuh dr perkabungan, aku bangkit ngan semangat bru. cewahh.. aku tetapkan lam hati, mgkn ada sbb nya aku terlewat menerima surat tawaran tu. mgkn akan terjadi sesuatu lam tempoh aku stdy kat ctu. mana la taw, aku trus dapat ambik degree pas kuar dr form 6, x pun jumpa ngan org etrsayang kat ctu. huhu, geli la juga perasaan ni.. hehe..

tp, semangat tu cuma sementara je.. dah lama2, trus dah kuarang blajar. bekawan lg, sampai lupa nak stdy. masuk 6 atas, masih lg xda kesedaran. kawan2 ramai yg dah smbg stdy kat kolej, masuk poli, g uitm. aku masih lg merempat kat hometown aku. nasib2..

time aku form 6 atas, ada gak la yg minat kat aku.. cehh, malu nak ceta ni. rasa2 nya budak form 5.. sbb, bila blajar mlm kelas tu kena seperate boy n girl. maksudnya, blajar ikut bilik lam hostel.. kelas dorng (lelaki tu) blajar kat kelas ktrang. satu pg tu, jumpa la satu lukisan kat desk aku. cantik.. aku bg tunjuk la kat kwn aku. aku assume, lukisan budak yg tertinggal kat ctu. bila petang, aku letak atas meja aku, agar dia taw @ teringat tu lukisan dia. tp, esoknya, ada lg lukisan tu kat lam desk aku. sblm balik hostel t/ari tu, aku tulis la note kat lukisan tu, lukisan tu nak bg kat aku ke tak. sbb, aku pun mmg suka gak kalu ada lukisan2 yg menarik. esoknya lg, dia balas apa yg aku tulis. " lukisan tu mmg kamek bri ngan kitak. harap kita sudi berkawan ngan kamek. kat sini kamek sertakan biodata mek...." lebih kurang cam tu la kot ayat kat ctu. tp x balas pun, ayat tu, cume lukisan tu je aku ambik. ada lg la lukisan2 len yg dia tinggalkan kat lam desk aku pas tu, ngan ayat yg m'ajak aku berjumpa. tp, aku tak layan pun.. bukan jual mahal, bukan nya sombong, bkn sbb aku kakak dia adik. x, sbb nya, xnak arr buat benda yg membazir masa n tenaga aku. tp, dia sentiasa taw pergerakkan aku, aku x mkn t/ari kat dewan mkn pun dia taw. hehe, (ceta remeh cam tu pun nak ckp?) lg2, bila terserempak ngan kwn2 dia @ budak2 sama kmpung dia. malu siot, kena panggil ngan nama dia.. lukisan pertama yg dia bg tu, aku masih simpan lg skang ni. sayang nak buang. pemberian org tu,sekurang kurang nya, kena hargai juga la.. skang ni dah x jumpa lg budak tu. lama dah.. last jumpa dia rasa2 nya time aku ambik result stpm.

tamat form 6, aku pat la tawaran further stdy kat sini pas result kuar. gembira bangat sih. sekurang kurang nya, aku masuk form 6, x sia2.. kawan2 yg dulu meninggalkan aku di bangku sekolah, kini selangkah di belakang aku. mgkn tu hikmah dia kot, aku terlewat menerime surat tawaran uitm.. kalau nak mesti skang ni kau masih lg menyiapkan dip @ bru nak mula wat deg..

even tak bnyk sgt peristiwa2 best yg aku alami, tp aku rasa seronok sgt jd cam ni. ni la dri aku.. rasa2 nya lg bnyk peristiwa2 sedih yg aku alami dr peristiwa2 yg mengumbirakan.. tp, ni kan hidup.. kena la enjoy.. nikmati la stiap apa yg berlaku. masalah tu, semua org ada masalah, cuma kecik atau besar sesuatu masalah yg dihadapi seseorang itu..

rasa2nya hari ada masalah. slesai 1, datang lg dua tiga yg mengganti. ni pun dah bermasalah ngan asgmnt. kalau dulu aku beriya iya nak masuk u, skang ni dah merasai sendiri bagaimana rasanya menjadi budak u, bru la taw best ke tak. x smua nya x best, dan tak smuanya yg best.. cume yg x best tu, aku cuba bestkan.. huhu..

p/s:


1) aku dah malas nak baca balik apa yg aku tulis, kalau ada typing error, maafkan la ekk..


2) setiap yg terjadi tu ada hikmahnya, bersabar dan trus berusaha...




No comments:

Post a Comment