Feb 2, 2010

mari berehat..

terasa lama sudah tidak meng'update' blog ini. bukannya xnak tp xda idea. lau ada idea lak, xpat nak online.. susah oo.. nak serch maklumat tok asgnmt pun susah.. dah la asgnmt punya la bnyk.. yg aku dah buat pun skit2 jeww.. tension gak la aku.. tp kan, aku masih juga ada masa tok brht2.. apa la, kata asgnmt bnyk, tp masih gak brht.. rehat tu penting, kalau tak, nanti jd tak bersemangat. rasa lemah.. nak wat kerja pun cam xda mood..

meh aku kongsikan cara brht ngan btul ngan pembaca semua.. opps, xleh diklasifikasikan cara rehat yg btl lg, sbb apa yg aku nak tulis ni hanya sesuai tok dri aku n agak berkesan lah..


1) lau dah letih tu, cara rehat yg paling sesuai adalah ngan tidur. xyah nak pikir pe2 bila dah landing atas bed tu.. kosongkan fkiran. brulah dpt tido ngan cepat. lg satu, benda2 yg boleh mengganggu tidur pun kena elakkan, contohnya, kunci pintu supaya kwn xpat masuk, off hp @ silent'kan supaya tiada gangguan bunyi msj @ call. yang ni pat merehatkan badan dan minda sekaligus..





2) lau xnak tido lak, cam dah xda masa sngt, makan sambil menonton movie.. besttt, rehat la juga badan tu.. paling bagus tok diamalkan, sbb dapat buat 2 benda lam 1 masa. pertama pat tgk movie yg masih x abis episod lg n kedua pat isi perut. yang ni pat merehatkan 1/2 badan n minda.




3) baring2 sambil baca buku. lau nak baca buku ilmiah pun ok gak. tp dicadangkan baca buku yg ringan2. contohnya, majalah, newspapers, komik, novel. lau aku, aku lg suka komik. yg ni, badan korang berehat tp minda masih lg cergas. tp rasa lapang la jugak, bila x fkir ttg asgnmt..

rasanya tu aja kot tips2 yg selalu aku pratikkan tok brht. ada lg la yg len2 sbg sampingan, tp tu yg selalu aku buat..





No comments:

Post a Comment